O projekcie - W Słowiańskim świecie Słońcesława

 

Celem projektu "W słowiańskim świecie Słońcesława" realizowanego przez GOKiR Czarna od lipca do października 2022 roku było przybliżenie młodemu pokoleniu twórczości znakomitego malarza Franciszka Frączka "Słońcesława z Żołyni", członka awangardowej grupy artystycznej Stanisława Szukalskiego „Szczep Rogate Serce" założonej w 1929 roku. Przez pół wieku artysta mieszkał i tworzył w Krzemienicy w gminie Czarna, przekazując w swojej twórczości takie wartości jak wrażliwość na piękno świata, troska o środowisko naturalne, pamięć o dawnych kulturach w których żywy był kult ziemi. Jego prace przedstawiają między innymi niezwykły słowiański świat, przesycony kolorami, zapełniony postaciami z dawnych mitów i legend.

Projekt rozpoczął się od niezwykłego wprowadzenia do twórczości artysty. Wizualizacja trzech obrazów Słońcesława w wirtualnej rzeczywistości jako grafiki 3D przygotowana została przez Mateusza Kota.  Podczas dwóch spotkań: 8 sierpnia w Centrum Promocji Dziedzictwa Kulturowego w Krzemienicy, oraz 9 sierpnia w Ośrodku Kultury w Czarnej uczestnicy mieli okazję poznać sylwetkę i twórczość Franciszka Frączka dzięki prelekcjom wygłoszonym przez Jolantę Frączek Burkacką i Józefa Frączka oraz wystawie prac artysty, a także dzięki okularom VR zostawali niejako przeniesieni w świat obrazów "Słońcesława". Było to niezwykłe doświadczenie zarówno dla dzieci jak i dorosłych.

W ramach zadania odbyły się warsztaty teatralne, plastyczne i taneczne. Rozpoczęły sie w sierpniu i realizowane były przez dwa miesiące w dwóch placówkach: w Krzemienicy i Czarnej. Prowadzili je: Natalia Koza, Jadwiga Harasymowicz, oraz Bartosz Nalepa. W zajęciach wzięło udział 41 osób. Każda z grup pracowała oddzielnie przygotowując spektakl teatralny, układy taneczne i scenografię do widowiska. W ostatnich dniach września i na początku października nastąpiły wspólne próby.

Efektem tych prac było widowisko teatralne, które zostało przedstawione na scenie 7 października. Wprowadzało ono widzów w świat słowiańskiej milologii przedstawiając postacie bóstw w nieco żartobliwy sposób. Podczas spektaklu, jako element scenograficzny zostały zastosowane performatywne działania przy użyciu efektów świetlnych i laserowych. W czasie rzeczywistym realizowane były analogowe wizualizacje za pomocą diaskopu, obraz był kreowany na żywo dzięki wykorzystaniu różnych odczynników chemicznych i klisz fotograficznych. Dzięki temu przedstawienie nabrało cech performance co dodatkowo stanowi o jego niepowtarzalności i oryginalności. Wizualizacje nawiązywały do świata inspiracji Franciszka Frączka a niektóre motywy zostały zaczerpnięte wprost z jego obrazów podkreślając korelację jego zjawisk twórczych z miejscowym folklorem, nie mniej w całości projekcje stanowią odrębne widowisko artystyczne samo w sobie.  Wizualizacje tworzył artysta performer Bartosz Nalepa, który współpracuje przy autorskich projekcjach świetlnych z gronem wybitnych muzyków improwizacyjnych z Kraków Improvisers Orchestra min. w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie oraz wielu galeriach sztuki w Europie. Wydarzeniu towarzyszyła wystawa prac Franciszka Frączka i wizualizacja jego prac w technice VR.

Projekt "W słowiańskim świecie Słońcesława" dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura - Interwencje. Edycja 2022.



GOKiR Czarna wykorzystuje cookies, które są umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo zmienić te ustawienia, korzystając z ustawień przeglądarki internetowej.